Колись жваве місто Лахаїна, що на гавайському острові Мауї, лежить у руїнах. Недавно тут вирували лісові пожежі й лишили по собі обвуглені уламки. Загинуло принаймні 106 осіб.
Сідні вижила, але її дім згорів. Каже, що офіційного попередження про те, що насувається лихо, не було, як й інструкцій, куди тікати.
[Сідні Карні, жителька Гаваїв]:
«Зазвичай, щоби нас попередити, вони вмикали сирени чи щось таке. А цього разу — нічого. Про евакуацію просто передавали з вуст в уста. Ось чому жителі Фронт-стріт не знали, що робити. Дим застав їх зненацька».
Екстремальні погодні явища у світі трапляються дедалі частіше, тож експерти закликають розробити ефективніші системи раннього оповіщення. І це має бути щось більше, ніж сирена. Люди мають розуміти, що їм робити далі.
[Кріс Гілсон, кліматолог]:
«Навіть якщо сирена спрацювала, чи зможе вона сказати людям сідати в машини і їхати? Насправді в разі лісової пожежі це не завжди добра ідея».
В Іспанії з минулого року почали впроваджувати систему EU-Alert, яка надсилає екстрені сповіщення прямо на мобільні телефони в межах зазначеної зони. Але є і сирени для критичних ситуацій.
[Імма Солер, працівниця центру з реагування на надзвичайні ситуації]:
«Кліматичні події щоразу стають дедалі екстремальнішими. Коли немає дощу, у нас буває посуха. Коли йде дощ, він дуже рясний — випадає багато опадів за дуже короткий час».
У Філіппінах теж часто виникає екстремальна погода, яка спричинює стихійні лиха. Під ударом — коло 74 % населення.
Тут сповіщення про тайфуни, повені та землетруси теж відправляють на мобільні телефони. Але мова йде не про самі лише SMS, а й про легкість їх розуміння.
Так, експерти кажуть, що слід уникати спеціальної термінології і попереджати людей простою та зрозумілою мовою.
[Кріс Гілсон, професор]:
«Люди думають, що технології усунуть усі проблеми. Але річ не в технологіях. Насправді мова йде й про психологію, про те, як люди реагують на технології на місцях, і чи правильно їх використовують».
Коротке посилання на цю сторінку: